Tuesday 7 July 2009

Masjid...

Posted by Aragorn at 3:18:00 pm
Masjid?? Ada apa dengan masjid. Huhu. Tak de pape pun. Juz nk kongsi gambar jeh. Satu lagi pic menarik yang sempat di snap ketika aku di Istanbul, Turki.Cantik gak la pic nih. Actually, pic ni di snap oleh sahabat aku berbangsa turki iaitu 'Adil. Masjid tuh plak aku x ingt namanya, juz mcm masjid biasa je kot. 'Adil ialah sahabat yg aku kenal ketika berhenti kt border turki msa on de way ke Istanbul. Beliau sedang menuntut di University Of Damsyik dan sangat fasih berbahasa arab fushah. Masa tgh transit kt Hatay atau lebih dikenali sbg Antakya. Dia bwk aku jalan2 di bandar Antakya sebelum berpisah di situ krn dia juz balik Turki skjp je utk mengambil gambar. Gambar dia utk dijadikan sbg cover sebuah majalah. Popular gak mamat ni.
Bersarapan di bandar Hatay bersama 'Adil

Actually, suatu hari tuh. Masa ktaorg kat Istanbul. Ktaorg bercadang utk ke Istana Dolmabache iaitu istana sultan-sultan Turki Uthmaniyyah ketika di akhir-akhir pemerintahan kerajaan islam itu. Tetiba plak si 'Adil ni call ktaorg dan beritahu bahawa dia kini kat Istanbul. EH!! Terkejut gak ktaorg dibuatnya sebab tak silap aku. Dia nk menuju ke Osmaniye utk ambil gambar tuh la. Lepas tuh, dia akan terus pulang ke Syria utk menyambung pembelajaran di kelas. Alih-alih, tetiba je mamat tuh dah sampai kt Istanbul. Apa kes?? Rupa-rupanya, dia mengalami sedikit masalah di sempadan Syria menyebabkan dia tidak dpt pulang semula ke Damsyik. So, dia terpaksa bergerak ke Istanbul utk merujuk tentang masalahnya di Kedutaan Syria di Istanbul.

Jadi, 'Adil ni pom bercadang utk membawa kami berjalan-jalan di Istana Dolmabache itu. Ketika on de way ke Dolmabache la gambar ni di snap oleh 'Adil ketika dia sdg membelek-belek kamera aku. Mantap gak mamat ni amik gambar. Huhu. Ternyata, 'Adil adalah salah sorg warga Turki yang cukup baik yg aku kenali.

Malam tuh, 'Adil bawak kami ke madrasah tempat dia blaja dlu. Berjumpa dgn guru-gurunya dan pengetua dia. Di situ jugaklah aku mengenali sorg lagi warga Turki yg bernama Saami. Masya-Allah, cukup2 baik dgn ktaorg dan di atas paksaannya kami terpaksa bermalam di madrasah tersebut bersama si Saami ni. Lebih kurg dalam 2 malam. Saami merupakan salah sorg guru di madrasah tersebut. Berumur sekitar 25 tahun. Merupakan hafiz dan mengajar kanak-kanak seawal usia 4 tahun utk menghafal Quran. Cukup hebat dia ini. Actually, Saami ni tak delah pandai sangat speaking arab. Tapi, dia mampu berckp arab dgn agak baik dan sekurang-kurangnya kami memahami apa yang dia sampaikan.
Bergambar bersama Saami sambil minum Sahlab

Pernah aku bertanya dia. Dari mana dia blaja bhsa arab? Jawanpannya sungguh mengejutkan. Dia cakap, dia tidak pernah belajar bhsa arab scra formal. Dia hnya belajar bhsa arab drpd Al-Quran dan Hadis. Maknanya, dia hnya membaca kitab-kitab terjemahan Quran dan Hadis dan dri situlah dia mempelajarinya. Allahurabbi. Tapi, bhsa arabnya sudah cukup membuatkan kami faham apa yang ingin dia sampaikan.Sepanjang kami tinggal bersamanya jugalah kami hampir tidak mengeluarkan wang perbelanjaan kami. Semua ditanggung oleh Saami. Dari makan minum sehinggalah kpd tambang bas ke Bursa pun dia byr 1/4 dri harga tambang itu. Ya Allah!! Tak pernah aku jmpa manusia sebaik dia. Aku pun tak tahu nk ulas mcm mana lagi kebaikan si Saami ini. Masa kami nk tinggalkan dia pun, terasa sayat di hati. Kebaikan Saami dengan ktaorg trlalu tggi utk aku nilaikan. Aku berjanji dengan diri. Kalau aku ke Turki lagi lepas ni. InsyaAllah, rumah dia lah tempat pertama utk aku lawati. Cukup baik dgn ktaorg.


Bersama pelajar-pelajar Saami di Madrasah


Alhamdulillah, hari ni aku bersyukur sebab dapat tukar subjek. Ku batalkan subjek Contemporary Problem(CP). Lalu ku gantikan dengan Natural Resources. Alhamdulillah lega rsa. Tak delah aku perlu pening2 nk belajar CP dlm bhsa arab. Tulisan arab lecturer lak macam cakar ayam. Hahahaha.

Setinggi penghargaan aku berikan kpd Aida sebab membantu aku utk menukar subjek dari CP ke NR. Aku terlupa plak bhwa laptop aku tak de Internet Explorer menyebabkan aku xleh nk cancel subjek CP yang aku dh amik. Aku hnya guna Mozilla Firefox yang tak leh nk cancel subjek yg dh amik. Aku pom tak taw knp. Dahla, syukbah yang aku nak tuh hampir penuh. Berdebar gak dibuatnya takut tak dpt syukbah yang aku nak sdgkan aku takde backup plan langsung (pengajaran, sediakan backup plan). Hahahaha.

Tengah-tengah pening ni Aida membantu aku. Nasib baik dia online YM masa tuh. Hahahaha. TQ! Terima kasih. Syukran. Tanx A Lot Aida. :)

ALHAMDULILLAH!!

0 comments on "Masjid..."

 

SKY IS OVER Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez