Monday 6 July 2009

Ketenangan

Posted by Aragorn at 9:22:00 am
2,3 hari ini. Hidup aku resah. Banyak dugaan yang aku hadapi. Rutin harian semakin ngarut. Badan letih semacam jeh. Body clock masih tak kena. Nak adapt dengan subuh yang semakin awal kini, menjadikan aku seperti tak cukup tidur. Kelas sudah bermula. Subjek CP menjadikan pelajar melayu pening. Dengan pembelajarannya dalam bahasa arab. Ditambah dengan material dalam bahasa arab. Exam pun dalam bahasa arab. Menjadikan aku seolah-olah mangsa keadaan. Rakanku bernama A menempelak apabila rakan-rakannya seperti aku tidak mahu mengambil risiko utk belajar CP. Dia menyatakan bahawa inilah peluang utk mempelajari bahasa arab. Rakanku bernama B pula berkata, subjek ikhtiarilah peluang utk menaikkan muaddal tahunan, jikalau ianya payah. Maka, jatuhlah muaddal kami. Rakanku bernama C pula tidak berani mengambil risiko. Ohh!!Aku makin pening. Siapakah yang perlu kuturuti??

Ikutkan kehendak hati, mahu shja aku drop subjek CP ni. Lagipun, skdr subjek elektif jeh. Aku pun tak thu knp. Aku rsa mcm tak brani nk gamble kali ini. Ditambah pula dgn summer sem yang hnya 7 minggu shja. Aku perlu mengejar berbelas-belas bab utk subjek wajib Biochemistry dan Visual Basic. Ohh GOD!!Allahurabbi!!Please help me...

Cover majalah tak siap lagi. Dateline dah makin dekat. Ohh GOD!! Latihan nasyid pula bertimbum-timbun. Ohh GOD!! Aku pun tak taw knp aku cpt pening skrg nih. Aku merasakan diriku sudah berubah. Dulu, bagilah kerja sebanyak mana pun. InsyaAllah, akan aku selesaikan sbg sebahagian tanggungjawabku. Masalah datang bertubi-tubi. Ditambah dengan kawan-kawan yang buat hal. Ohh GOD!! Hanya Allah tahu perasaan aku ketika ini. Sikit gurauan, aku dah cukup kecik hati. Sedangkan dulu, guraulah sebodoh mana pun. Aku tetap ceria bersama kawan-kawan. Tapi kini.....only god knows.

Allahurabbi, tenangkanlah hati hambamu ini. Kadang-kadang, benda macam ini lah buat hati aku jadi keras. Degil. Tak nak bertolak ansur. Nak ikut kata hati semata-mata. Kadang-kadang jugak aku rsa mcm menyesal jeh. Menyesal, knp la aku mulakan dlu. ALLAH!!!

Aku menggagahkan hati utk memulakan tugas. Menyelesaikan tanggungjawab. Perlahan-lahan aku mengorak langkah utk mengedit cover majalah. Alhamdulillah, idea datang sikit demi sikit. Aku sedar tanggungjawab yang perlu aku pegang. Mungkin ini sedikit ujian Allah utk aku. Menguji aku. Memberikan aku kesabaran. Memberikan aku ketenangan.

Ohh GOD!!Allahurabbi..tabahkanlah hati aku utk menghadapai ujianmu ini. Baru sikit je ujian ini. Takkanlah aku tak mampu bertahan. Aku terus mengedit. Sikit demi sikit. Hasil yang aku dpt drpd kerja aku nih agak membanggakan diriku. Alhamdulillah, walaupun berserabut design aku kali ini. Aku bersyukur krn Allah sudah memberikan aku idea. Sekadar design hitam putih. Cukup menggembirakan aku. Sedang aku mencari gambar sesuai. Tetiba, mataku terlekat pada sebuah gambar.


Mataku terpana sebentar pada gambar ini. Air mataku bergenang. Lalu kukesat perlahan-lahan air mataku dari tumpah. Sambil itu lagu Together we will live forever berlegar-legar di ruang udara bilik aku. Subhanallah. Betapa indahnya ciptaanmu YA RABB. Burung-burung yang bebas berterbangan ini ku snap ketika perjalananku ke Bursa dari Istanbul ketika cuti 1st sem dulu. Burung-burung ini yang ketika itu sedang menyambar kacang-kacang yang dilemparkan oleh penumpang utk mengisi perut mereka yang kelaparan. Terus-terusan mengejar ferri demi sebiji kacang. Ohh!! Ajaibnya ciptaanmu tuhan. Lalu ku snapkan beberapa keping gambar dan inilah yang terbaik.

Mata-mata burung inilah yang mampu membuatkan aku menangis hari ini. Sekumpulan burung yang memandang tepat ke arah diriku. Memicing mata mereka memandang mataku. Seolah-olah mereka berkata kepadaku :-

'Wahai hamba Allah, bersabarlah dengan apa jua ujian dari tuhanmu. Sesungguhnya, Allah sentiasa bersama orang yang bersabar.
Kami hanyalah burung-burung yang bebas berterbangan.
Kami tidak dipertanggungjawabkan seperti engkau duhai manusia.
Sedarlah tanggungjawabmu.
Kembalilah kepada yang satu.'

Ohh!! Air mataku bergenang lagi. Dosa-dosaku pada Allah. Kemungkaran yang aku lakukan pada-Nya. Inilah ujian Allah krn Dia masih sayangkan aku. Ohh GOD!! Tabahkanlah hatiku.

Lalu gambar ini kukongsikan bersama seorang rakanku yang kini sudah pulang bercuti di Malaysia. Ingin kukatakan padanya. Aku rindukan ketenangan si burung ini. Berterus-terusan berzikir pada Ilahi tanpa sekelumit rasa kebosanan. Semoga aku dapat ketenangan seperti burung ini. Tabahkan hati utk terus hidup. Di duniamu, duhai Allahurabbi....

Kucari ketenangan hakiki.


p/s: sekadar luahan perasaan dikala kesedihan.

5 comments on "Ketenangan"

syakirah said...

bersabar~hidup xselalu mudah.tp dsebalik keperitan,ad kemanisan kan?gud luck!=)

Aragorn on 6 July 2009 at 10:24 said...

InsyaAllah...tanx..smoga Allah memberikan aku ketenangan..

MUHAMAD on 6 July 2009 at 23:25 said...

CP oh CP, huhuhu...

kukuKAKIkuLUKA said...

sabarlah..
hdup ni x semudah yg dsangka..
ujian yg dtg dr ALLAH 2 byk hikmahnye..pndanglah dri sudut positif..
teruskan usaha..jgn cpt mengalah..
k..=)

Aragorn on 9 July 2009 at 20:21 said...

InsyaAllah...tanx a lot

 

SKY IS OVER Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez