Sunday, 25 January 2009

Al-Urdun Awwal....

Posted by Aragorn at 1:03:00 pm


Hari ni aku aku ada kerja pntg yg kena dilakukan. Seawal jam 9 pagi telah bergerak ke sebuah balai polis di Baghdad Street sbb nk buat tahdid sakan. Iqamah punya pasal. Maka, dengan smgt yg berkobar-kobar. Bergeraklah aku bersama-sama rakan2 menuju ke sana demi iqamah yg pntg utk aku tidak diiktirafkan sbg pndtg haram ke sini. Sbnrnya, sudah berbulan-bulan aku menetap di sini atas nama pndtg haram sbb aku tiada pengesahan yg sah utk aku menetap di sini. 

Setiap hari yg kita melebihi dari tarikh visa akan menyebabkan kita didenda JD 1.50. Satu angka yg mmg besar. So, anda boleh bayangkan brp denda yg kami perlu bayar jika sudah berbulan-bulan di sini?? Namun, atas rayuan dan membuat beberapa prosedur. Akhirnya kami terlepas dari denda tersebut. Hari ni, kami menyelesaikan bbrapa kerja sblm bergerak ke Balai Polis utama di Irbid utk menyelesaikan iqamah kami. Setelah menyerahkan borang dan sedang dgn penuh kesabaran. Pihak polis memanggil kami dan memberitahu supaya memperbaharui ujian darah sbb ujian darah kami telah lama tarikhnya dan perlu diperbaharui. 

Sabar je la. Dah la kena bayar JD 20 ag utk chek darah yg baru. Namun, smgt nk dpt iqamah yg tggi menyebabkan kami sanggup juga berjalan menuju ke sebuah klinik kerajaan. Aku pergi bank dlu sbb duit tak cukup. Kemudian, sampai sahaja di klinik. Tetiba, kwn2 aku yg lain semuanya keluar. Mereka memberitahu bhwa doktor tuh dh abih tempoh waktu kerja dan pelu balik. So, dia suruh dtg esk utk amik darah. Aku tetiba je jadi baran. Aku tak puas hati lantas cuba menelefon senior aku. Senior aku memberitahu bhwa office hour dorg spatutnya sampai pukul 3 ptg. Tapi waktu tuh jam baru pukul 12.30. Aku tak puas hati lantas mengajak rakanku supaya memujuk dan bercakap dgn doktor tersebut. Namun mereka berkeras bhwa office hour dorg dh abih.
 
Aku tak puas hati. Lalu dgn beraninya kami merujuk kpd mudir klinik tersebut. Mudir itu sndiri sudah memberi kebenaran utk kami membuat ujian darah pada waktu itu juga. Lantas kami berjumpa semula dgn doktor tersebut. Namun dia masih berkeras walau sudah berkali-kali aku bgtau bhwa mudir telah memberi kbnrn. Doktor tersebut tdk berpuas hati lantas berjumpa dgn mudir. Aku pon xtau apa yg dibincangkan oleh mereka. Akhirnya doktor tersebut menghalau kami keluar dan meminta kami supaya dtg pada esk harinya. Muka aku merah padam. Menahan kemarahan. Namun, aku hanya berdiam diri shja. Sebuah teksi ditahan lalu kami pulang ke rumah.

 Kawan-kawan, inilah satu slogan yang dibangga-banggakan oleh mereka. Al-Urdun Awwal. Jordan First. Kiranya dorg bajek dorg ni majula dan sntiasa ke hadapan. Padahal bab2 macam ni pon payah nk setel. Dah la, dsr sebuah negara yg pro-Amerika. Sepatutnya kerja-kerja macam ni perlulah cakap macam Amerika. Walaupun US jelas sebuah negara yg zalim. But, aku rsa kerja-kerja macam ni mmg senang je nk setel. Tak perlu melihat lebih jauh. Amik negara kita je. Malaysia.. At least, dorg begitu menjaga customer service beliau. Dahla doktor tuh kuar kerja sblm masa office hour. Bengang tol aku. Macam mana la nk turki nanti. Tak sanggup aku kena byr denda ag. Apapun, rakan2 berbanggalah kerana anda berada di Jordan. Jordan First. Al-Urdun Awwal....

AArrrgggghhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

4 comments on "Al-Urdun Awwal...."

H2 on 25 January 2009 at 13:35 said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Bukan Doktor pun yg cakap td,
Muhaasab jeh,
aku rasa doktor xdelah F*ck*r
mcm tuh!!

c's on 25 January 2009 at 17:49 said...

isbir2..

ngra arab mmg cmtu..

xpe2.. mkn lme nnti kte akn rsekan tahap kesabaran kte smkn tinggi n threshold marah pn jdi tngi.. nti jrg2 marah.. bgs utk kesihatan..

selamat~

lileacea said...

hehehe
hady, camtu eyp?
ko da tulun memburukkn imej negara2 arab..
gerun akue.. hehe

 

SKY IS OVER Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez