Sunday 18 October 2009

Bertemu Kembali

Posted by Aragorn at 6:17:00 am
urmm..lama dah rsanya aku x update blog ni. sejak pulang ke malaysia. langsung aku xpernah amik tahu psl internet. maklumlah, kt umah aku even umah akak aku pom mmg takde internet. so, hidup aku di malaysia mmg tidak berinternt berbanding hidupku di bumi urdun ni yg mmg stiap hari ngadap internet..hehe

alhamdulillah, tahun ni agak gembira bagi aku.
-dapat balik malaysia utk bertemu insan2 tersayang
-dapat menikmati suasana hari raya di malaysia yg sememangnya meriah dgn sanak saudara dan rakan2 taulan
-dapat berpuasa di malaysia
-dpt melihat kehijauan bumi malaysia, sudah lama aku merindui keindahan bumi malaysia yang hijau dan cantik menawan

urmm,,bnyak ag sbnrnya. alhamdulillah, syukur ats nikmat kurniaan Ilahi ini.

aku masih ingt lagi, 26 Ogos 2008 merupakan tarikh dimana aku berserta rakan-rakanku mula bergerak meninggalkan KLIA utk menuju ke Jordan. setahun kemudian, 26 Ogos 2009. kakiku melangkah memasuki KLIA utk kembali pulang ke bumi malaysia utk bertemu insan tersayang.

alhamdulillah, rupanya cukup setahun aku meninggalkan bumi malaysia. penerbangan pulang ke malaysia menaiki Etihad Airways dirasakan begitu lama kerana ketidaksabaran aku.

ku pergunakan hari2 di malaysia dgn penuh efisien agar stiap detik aku di bumi malaysia itu akan sntiasa aku ingati. bimbang jika ajal hadir tnpa smpt aku bertemu lagi dgn bumi tersayang ini.

kumelihat wajah ibu dan bapaku yg semakin dimamah usia. ternyata tercalit snyuman kegembiraan di wajah mereka apabila melihat kepulangan anak tersayang. ibuku sudah menjangkau usia 60 lebih manakala bapaku cukup 70. alhamdulillah, Allah masih mengurniakan umur dan kekuatan kpd mereka. aku sndiri kagum dgn kedua ibu bapaku. umur mereka yang tua tidak menghalang mereka utk terus berdiri dan melakukan kerja sampingan meskipun sering ditegah oleh anak kerana bimbangkan kesihatan mereka.

jika ada yang mengatakan aku homesick. telahan itu salah sama skali. sesungguhnya, sbg anak lelaki. aku mempunyai tanggungjawab yg besar trhdp ibu bapaku. memandangkan usia mereka yg semakin tua. ntah bila akan dibawa bertemu Allah. aku perlu pulang utk terus berbakti. sila faham yerk....:D

walaupon kepulangan ke malaysia ini membawa sedikit musibah di akhir-akhirnya ats masalah tiket sehingga aku terpaksa mengeluarkan wang utk membeli tiket bru. namun, itu tidak sama skali mencacatkan kenangan manis aku di malaysia. alhamdulillah, aku meninggalkan bumi malaysia pada 6 okt 2009 dgn penerbangan Kuwait Airways, tiket yg bru aku beli stelah tiket Gulf Air aku kna suspended. aku meninggalkan bumi malaysia dgn penuh kesedihan.
tersayat rsanya hati krn ntah bila lagi aku akn pulang ke bumi ini. 3 perkara yg menyedihkan aku smsa meninggalkan bumi malaysia.

1. sedih meninggalkan bumi Kelantan
bumi klate mmg tidak dinafikan adalah bumi yang plg aku cintai. jikalau rasulullah saw begitu menyayangi bumi Mekah. aku juga begitu menyayangi bumi klate. membesar sejak darjah 2 shingga kini. klate mnjdi rumah no 1 aku. ditadbir oleh seorang ulama yg disegani seantero dunia, tuan guru nik abd aziz bik mat. menjadikan bumi kelantan cukup2 istimewa di malaysia. hampir seluruh teman2 dan rakan2 ku berkumpul juga menetap di bumi kelantan. istimewanya bumi ini, sesiapa shja yg mengenal kelantan. sudah pasti kerinduan akn hadir dlm diri mereka.

2.sedih meninggalkan bumi malaysia
bak kata seorang traveller yg aku kenali. "tmpt plg bez pnh aku pergi, MALAYSIA,"katanya. bak kata Ustazah Fatahiyah plak, "tempat plg bezz bagi kita sbnrnya ialah tempat kelahiran kita sndiri."
aku tak perlu hurai bnyk2 krn korg sndiri pom dh faham.

3. sedih meninggalkan famili tersyg
drpd mak hinggalah ke anak sedara aku. sumenya aku syg blake. telatah anak sedara yg mencuitkan hati. akak2 yg sporting. abang yg lurus but penyayang. mak yg bnyk ckp. ayah yg pendiam. sumenya kenangan manis bersama keluarga. sape yg x rindu famili sndiri. mmg aku bgi jahil la kt org tuh.


setakat ni je kot post aku kali ini. nk g kelas plak. InsyaAllah, lepas ni aku nk post satu kisah yg amat menarik.InsyaAllah,smoga mnjdi tauladan buat kita sume. Jmpa lagi...:)

3 comments on "Bertemu Kembali"

Unknown on 18 October 2009 at 07:28 said...

hehehe. takpe2... jangan bimbang! lain kali boleh balik lagi mesia!

Aragorn on 18 October 2009 at 19:31 said...

huhu...InsyaAllah...

Syihabudin Ahmad on 19 October 2009 at 00:10 said...

salam.. perjalan yang penuh memenatkan, yang paling best kapal terbang rosak boleh tidoq kat hotel ... hehehehe salam perkenalan...

 

SKY IS OVER Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez